Lesprogramma nodigt uit om bunkers te bezoeken

Iedereen kent de bunkers van de Atlantikwall. Zeker leerkrachten en leerlingen die op steenworp afstand wonen en die er soms zelfs in spelen of hebben gespeeld. “Dat maakt dat ze dicht bij de belevingswereld van de leerlingen staan”, vertelt Dreschler. Maar dat wil niet zeggen dat de geschiedenis van de bunkers ook bekend is. “Ze kennen ze wel, maar ze hebben geen idee wie ze heeft gebouwd en waarom. Het programma begint met algemene informatie. In de oriëntatieles vragen we eerst wat leerlingen al weten. Daar sluiten we op aan.”

Ooggetuigen
Vervolgens worden de bunkers van twee kanten verder onder de loep genomen. Vooral jongens blijken geïnteresseerd in de technische kant van de bouw, weet Dreschler. Die komt dan ook voor het voetlicht. “De leerlingen leren hoe een bunker in elkaar zit, waarvoor die diende en van welke wapens hij was voorzien.” Daarnaast werkt het programma met video’s met ooggetuigenverslagen, om de menselijke kant van het verhaal te vertellen. “Op de Waddeneilanden gaat het dan bijvoorbeeld over samenleven met de Duitsers en in Den Helder over de bombardementen op de stad.”

 

In de tweede les wordt een bunker bezocht. Voor de instelling die de bunker beheert, maakt Plein C nog een vrijwilligershandleiding. Een vast programma hoeft hier niet te worden gevolgd, zodat de beheerders zo vrij mogelijk zijn om hun eigen verhaal te vertellen. Dat kan een rondleiding zijn, maar er zijn ook bunkers waar niemand is, zoals bij Den Oever. In die gevallen is het aan de leerkracht zelf om met materiaal uit het lespakket een les op te zetten. De derde les gaat dieper in op het lokale verhaal. Dit wordt ondersteund met divers bronnenmateriaal. Deze les wordt in samenwerking met de beheerder of eigenaar opgesteld.

Gratis en toegankelijk
Iedere school die ermee aan de slag wil, kan het lesprogramma gratis gebruiken (zie ook www.atlantikwallindeklas.nl). Dreschler vindt het wel jammer dat ze daardoor niet precies weet wie het gebruikt en wat de ervaringen zijn. Het maken van lespakketten is volgens haar altijd een kwestie van het vinden van evenwicht tussen aan de ene kant de wens alles zo veel mogelijk kant-en-klaar aangeleverd te krijgen, en anderzijds de vrijheid om eigen dingen toe te voegen. Zij gaat ervan uit dat dat is gelukt, al volgen nog een paar pilots om feedback uit het onderwijs te krijgen. “Maar we zien aan de cijfers dat het programma nu al wordt gebruikt.”

Atlantikwall in de klas is onder meer te vinden op de portal www.tweedewereldoorlog.nl/educatie bij digitale lessen en via www.pleinc.nl.

Deel deze pagina